Tijdens zijn werk in een one-hour-fotolab zag de Vlaamse fotograaf Thomas Vandenberghe (1985, Temse) talloze privéfoto's die niet voor zijn ogen waren bedoeld. Verrast door de karakteristieke kwaliteit van zoveel amateur-snapshots raakte hij geïnspireerd. Hoewel hij duidelijk ervaren en opgeleid was om perfect afgewerkte fotoafdrukken te produceren, stopte Thomas met de focus op het perfectioneren van technieken in zijn eigen werk en besloot in plaats daarvan zich te concentreren op de karakteristieke intimiteit en authenticiteit in zijn fotoafdrukken.
Thomas Vandenberghe maakt kleine, intieme foto's tot een soort dagboek van zijn persoonlijke leven, zijn esthetische stijl is die van de privé-snapshot. Zijn werk behandelt zowel de psychologie van het beeld als de psychologie van relaties en wordt gedreven door verlangen, liefde en verlies. Als het fotograferen voor Vandenberghe te maken heeft met verlangen, dan richt de even belangrijke handeling van het afdrukken zich op het geheugen. De noodzaak om niet alleen te bekijken, maar ook om je te verzoenen met wat ooit was, maar misschien nog meer met wat had kunnen zijn - maar wat niet is en nooit zal zijn. Herhaald, verbleekt of zelfs gescheurd, bekrast of samengevoegd, zijn zilvergelatine afdrukken dragen het aangrijpende bewijs van een voortdurend proces van gevoelens en reacties, of misschien zelfs van een conclusie. Elke gedrukte foto van Vandenberghe bevat het drama van wat men hoopt en verlangt - een ingebeelde waarheid - en wat uiteindelijk overblijft. Ze zijn het aanhoudende, emotioneel belast en na verloop van tijd vervormde bewijs van een realiteit waarmee we nu moeten leven.
Thomas Vandenberghe wordt vertegenwoordigd door galerie Stieglitz 19 in Antwerpen.
Thomas Vandenberghe en Sybren Vanoverberghe zijn de oprichters van NO/Gallery in Gent (2018), een kunstruimte opgericht door en voor kunstenaars. NO/Gallery is ook hun gezamenlijk atelier en doka.