Door Lies Mensink
---
Charlotte Bouckaert is beeldend kunstenaar, scenograaf en performance-artiest. In haar opleiding tot fotograaf rebelleerde ze al snel tegen het statische van de fotografie. Haar zoektocht het beeld terug in beweging te krijgen, bracht haar de podiumkunsten in.
Door Lies Mensink
---
"Ik zou met mijn voorstelling 11 seconds op Beyond the Black Box in première gegaan. De voorstelling vertrekt vanuit het idee dat mensen gemiddeld 11 seconden naar een werk in een museum kijken. Op scène staat een tafel met projectiescherm en manipuleer ik een foto. Ook al heeft de voorstelling een klassieke black box-opstelling, 11 seconds gaat over hoe wij iets zinnigs proberen te zeggen over kunst in het algemeen, en de kunst die aanwezig is in de white cube.”
“Via de livestream toon ik mijn live online performance Still Life in Chair. Ik activeer een stilleven van appelsienen en breng het in beweging. Op een speelse manier bouw ik een schaal met appelsienen op, bijvoorbeeld aan de hand van computertaal, ik duplicate, repeat en shuffle. Een appelsien is iets heel banaals, maar ik houd van het banale alledaagse, van het kleine en van de kracht die daarin schuilt. Het is een kleine wereld die ik schep: een soort miniatuur schilderij. Het heeft een esthetisch soort schilderkracht. Er is ook live muziek die de dingen doet samenvallen, maar die ook kan tegenspreken. “
“Ik ben al heel lang zelf met stillevens bezig, ik zoek op tweedehands.be naar fruitschalen om te zien hoe mensen die decoreren. Al jarenlang houd ik in een notitieboekje bij wat er maandelijks op mijn eigen tafel ligt. Ook vraag ik mijn vrienden foto’s te sturen van appelsienen op hun tafel: ik ben benieuwd naar hoe voorwerpen op tafels worden gekadreerd.”
“Ik zoek constant hoe stilstand uit z’n kader kan treden, uit zijn ruimte en uit zijn tijd.”
Charlotte Bouckaert
“Ik doe al zoveel verschillende dingen dat die praktijk niet erg verandert: ik maak performances, installaties, videowerk, ik teken veel… Een digitale performance wordt met dezelfde concentratie gemaakt als mijn andere werk. Het is een nieuw medium, maar het verandert voor mij mijn manier van werken niet.“
“Wel is het voor mij belangrijk dat het online werk echt live is: dat je voelt dat we samen zijn. In de performancekunsten blijft dat ontzettend belangrijk. Eerder bedacht ik om Still Life in Chair via Vimeo te streamen, maar dan zie je niet dat er mensen meekijken. Het gedeelde moment is echt nodig.”
“Ik heb ontdekt dat ik veerkrachtig ben. Ondanks het feit de première van 11 seconds al meerdere malen is geannuleerd, is mijn drang tot creatie zo groot dat ik het aankan. Creëren is mijn bestaansreden. In november overviel me echt de zin om iets te tonen, om te spelen met de voorwerpen waar ik al zo lang mee bezig ben. Toen heb ik Still life with chair via Zoom gespeeld. Het werkte verrassend goed, ik had verwacht dat er afstand zou zijn, maar ik voelde echt de aanwezigheid van mensen.’
“Ik ben heel erg gaan nadenken over waar ik als kunstenaar mijn werk wil presenteren. Eigenlijk zoek ik naar een manier om uit de black box weg te geraken: ik wil licht. Ik vind het fijn om na te denken over andere presentatiemanieren, de museale context, maar evengoed bij mensen thuis. Misschien ga ik gewoon ergens met mijn zak appelsienen naar toe. In iemands living een stilleven activeren en er een soort verwondering scheppen die niet per se in een black box hoeft te gebeuren.”
Op Beyond the Black Box schept Charlotte Bouckaert met haar zak appelsienen de verwondering en kracht die schuilt in het banale alledaagse.