Vanaf 25 mei tonen we het werk van de kunstenaar Josse Pyl. In zijn werk ontstaat er een beeldende interactie tussen de productie en presentatie van taal. Zijn tekeningen, sculpturen en kinetische objecten tonen een verlangen om een nieuwe structuur te ontwikkelen waarin zowel gecodeerde taal als gedachten leesbaar worden.
Een woord begint in de maag. Vanaf daar reist het naar de borst en nek, waar het timbre wordt gevormd. Via de stembanden, waar de toonhoogte bepaald wordt, gaat het de mond in, tot tong en tanden de uiteindelijke structuur meegeven. Het woord wordt nu de lucht in geduwd. (Josse Pyl).
De performativiteit van taal wordt in Pyls werk onder de loep genomen door het onderzoeken van symbolen en systemen die de mens met zijn omgeving en de anderen verbinden. Menselijke communicatie wordt herbekeken, waarbij spraak en gedachten uit het onderbewuste worden weergegeven in structuren van diverse grafische symbolen die zich in de tijd ontvouwen als een fysieke grammatica.
Voor Long In the Tooth creëerde Pyl een nieuwe site-specifieke installatie van een aantal klokken en verschillende pilaren waarop reliëf tekeningen zijn aangebracht, geplaatst doorheen de ruimte. De tentoonstelling grijpt in op de algemeen aanvaarde cyclische structuur die onze realiteit vormgeeft zoals de volgorde van het alfabet of de uren van een klok, telkens weer zichzelf herhalend. Gedurende de cirkel van de cyclus ontvouwen zich ideeën, narratieven en fragmenten. Pyls lijntekeningen brengen gedachten in beeld door een interactie van visuele en linguïstische herkenbare componenten, waarbij de tekeningen een alternatieve manier om de werkelijkheid te organiseren voorstellen.
Tekst: Helena Julian