Met de opkomst van nieuwe technologieën, populaire platformen, hybride artistieke praktijken en de toenemende aandacht voor inclusie is het van cruciaal belang dat de manier waarop we kunst evalueren en bespreken zich blijft ontwikkelen. Het Domein voor Kunstkritiek brengt in de meet-up Toekomstkritiek critici, makers en ontwerpers bij elkaar om te verkennen hoe de kunstkritiek met de tijd mee blijft bewegen.
Een viertal sprekers zal zich tijdens deze meet-up buigen over nieuwe benaderingen, uitdagingen en kansen voor de kunstkritiek van de toekomst. De meest recente projecten van het Domein voor Kunstkritiek vormen daarbij het prikkelende startpunt. Met bijdragen van: Joke De Wolf (kunsthistoricus (PhD), kunstcriticus en voorzitter van AICA-Nederland), Joris van Oers en Cas Slaats (ontwerpbureau Studio Krom), Emma van Meyeren (schrijver), Romy Day Winkel (schrijver) en Collectief Walden (kunstenaars en denkers). De tweede helft van deze middag gaan we met alle aanwezigen in gesprek aan de hand van drie relevante vragen: Waar reflecteren we op? Wie moet er aan het woord zijn? Wie is ons publiek?
Of je nu een doorgewinterde professional, een aspirant-criticus of een gepassioneerd kunstliefhebber bent, ben erbij! Deze meet-up biedt de mogelijkheid om samen nieuwe richtingen voor de kunstkritiek vorm te geven. Het Domein voor Kunstkritiek bouwt aan de hand van de bevindingen graag samen met jou verder aan kunstkritiek die ook de komende decennia relevant, inclusief en baanbrekend zal blijven.
Programma
11.00 – 12.00 Warming-up! (optioneel) - Met schrijver Romy Day Winkel - Wandeling door Spaarndammerbuurt, start ingang Museum Het Schip (Oostzaanstraat 45, 1013 WG Amsterdam)
12.30 – 13.00 Inloop bij de Brakke Grond
13.00 – 13.15 Welkom. Manus Groenen (Domein voor Kunstkritiek)
13.15 – 15.00 Programma meet-up: Joke de Wolf, Joris van Oers en Cas Slaats (Studio Krom), Emma van Meyeren, Collectief Walden
15.00 – 15.30 Pauze
15.30 – 17.00 Discussies in gesplitste groepen
17.00 Borrel
Warming-up! (optioneel) - 11.00 – 12.00, locatie: ingang van Museum Het Schip
In opdracht van het Domein maakte schrijver Romy Day Winkel afgelopen voorjaar in het kader van Xpub criticism de audioreflectie ‘Een Vogel Kent Men Aan Zijn Veeren’ over de vaste tentoonstelling van Museum Het Schip te Amsterdam. Tijdens een wandeling door de Spaarndammerbuurt beluisteren we haar reflectie als warming-up voor de meet-up. We starten om 11.00 voor de ingang van Museum Het Schip (Oostzaanstraat 45, 1013 WG Amsterdam). Neem een opgeladen telefoon en oortjes mee.
Joke de Wolf is kunsthistoricus (PhD) en criticus. Ze schrijft over beeldende kunst, cultuur en meer voor dagblad Trouw, De Groene Amsterdammer, Museumtijdschrift, Metropolis M en andere publicaties. Daarnaast is ze voorzitter van AICA-Nederland, de Nederlandse tak van de internationale vereniging voor kunstcritici AICA. In haar bijdrage aan dit evenement reflecteert ze vanuit haar kennis en ervaring op de kunstkritiek van de toekomst.
Ontwerpers Joris van Oers en Cas Slaats hebben Studio Krom opgericht om te experimenteren met interactief ontwerp en innovatieve technologie. Als programmeurs bouwen of gebruiken ze computersystemen om nieuwe paden te verkennen. Studio Krom was betrokken bij De Digitale Driedaagse van het Domein voor Kunstkritiek, een avontuurlijk laboratorium rond digitale kunstkritiek, essayistiek en online publicatievormen.
Emma van Meyeren schrijft over kunst, muziek en feminisme en de manieren waarop ze elkaar kruisen. Ze publiceerde onder andere in/op VICE, Glamcult, Tubelight, De Groene Amsterdammer, OneWorld, Dipsaus en Het Parool. Voor het Domein voor Kunstkritiek was ze projectleider van het tweeluik Xpub criticism, waarin meerstemmige kritiek centraal stond.
Collectief Walden bestaat uit kunstenaars en denkers die de urgentie voelen van de ecologische crisis. Ze maken installaties, voorstellingen en ontmoetingsruimtes op het grensgebied van wetenschap, documentaire en beeldende kunst. Tijdens het evenement Beyond The Black Box heeft een groep critici in opdracht van het Domein voor Kunstkritiek in experimentele online publicaties gereflecteerd op de hybride installaties van Collectief Walden.