Het opmerkelijke videoproject Growth Record van kunstenaar Lisa Spilliaert (1990) krijgt een nieuw hoofdstuk. De Japans-Vlaamse Spilliaert reist geregeld naar Japan om er de groei van een jongetje vast te leggen met wiens vader ze 9 maanden voor de geboorte van het kind seks had.
Genealogie boeit Spilliaert. Toen ze het nieuws over de baby hoorde, besloot ze hem te volgen en vast te leggen.
Spilliaert vertelt: "Ik heb met zijn leven niets te maken, maar misschien komt dat wel. Hoe het ook evolueert, het zal de richting van het werk bepalen. Ik vind het vooral belangrijk dat het project doorgaat. Ik kan me goed voorstellen dat hij het op een bepaalde leeftijd niet meer wil. Dan stop ik er waarschijnlijk mee, of probeer ik het later nog eens opnieuw. Ik kan dat niet voorspellen, dat maakt deel uit van het werk."
Spilliaert werd geboren in Tokyo en groeide op tussen Japan en België. Een dialoog tussen deze culturen verbindt veel van haar fotografie en videowerken. Ook in Growth Record vertrekt ze vanuit het persoonlijk en autobiografische om universele vragen rond identiteit, genealogie en relaties te onderzoeken in een geheel eigen beeldtaal.
De Brakke Grond presenteert het vijfde deel van Growth Record, dat voor het eerst te zien zal zijn. Het nieuwe werk wordt getoond in een installatie in de Witte zaal in relatie tot de eerdere werken uit het langetermijnproject.
Spilliaert woont en werkt in Gent. De kunstenaar is opgeleid als fotograaf aan KASK (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten) in Gent. Haar videodebuut Hotel Red Shoes (2013, in samenwerking met haar zus Clara Spilliaert) laat zien hoe Spilliaert de kwaliteit en kracht van haar fotografisch werk weet te vertalen naar bewegend beeld. Spilliaerts werk was eerder te zien op IFFR (International Film Festival Rotterdam), Art Cinema OFFoff (Gent), Beursschouwburg (Brussel) en WORM (Rotterdam). Haar eerste langspeelfilm N.P (2020) ging in wereldpremière op FID Marseille en werd vertoond op festivals als Berwick Film & Media Arts Festival, Underdox (München) en Courtisane Festival (Gent). De film won Excellence Prize van Image Forum Festival (Tokyo).